Aspek Kajian Wacana

ANALISIS CIRI RUNTUTAN F.J.D’ANGELO BERDASARKAN VIDEO “UCAPAN KHAS HARI GURU 2015 OLEH YAB. TIMBALAN PERDANA MENTERI 2015”

1.0 PENGENALAN

1.1 Konsep wacana

 “Wacana” berasal daripada perkataan bahasa Jawa “wocono”. “Wocono” pula daripada “woco” yang bermaksud “baca”. Dalam bahasa Inggeris, “discourse” berasal daripada bahasa Latin “discursus” yang bermakna “larian ke dan dari”. Menurut Chafe, wacana digunakan dengan pelbagai maksud oleh pelbagai pengkaji. Tetapi, pada umumnya, wacana dilihat sebagai sesuatu yang melampaui sempadan ayat yang terpisah-pisah. Wacana dan teks digunakan saling bertukar ganti, dan kedua-duanya merujuk kepada unit bahasa yang lebih besar daripada ayat. Dan, wacana, menurut beliau lagi, merujuk kajian tentang unit tersebut, cabang linguistik yang setara dengan cabang yang lain, seperti morfologi atau sintaksis.” (Sanat Md. Nasir, Pengupayaan Tatabahasa Wacana Bahasa Melayu di Malaysia dan Singapura dalam “dan” dan “tetapi” dari Sudut Tatabahasa Wacana (2012:21).
         Sebenarnya, wacana merangkumi keseluruhan aspek komunikasi, sama ada melibatkan mesej atau teks, pengucapan, penerimaan serta situasi konteks (Mohd. Sidin, 1999). Malahan, ada sesetengah pengkaji menganggap buah fikiran juga sebagai wacana. Fairclough (2003, dalam Idris Aman, 2010) mentafsirkan wacana sebagai pandangan khusus tentang bahasa penggunaan sebagai satu unsur kehidupan sosial yang berkait rapat dengan unsur lain. Hal ini bermakna wacana berkait rapat dengan kehidupan sosial kerana digunakan dalam komunikasi.
Berdasarkan definisi yang dikemukakan, terdapat persamaan berkaitan takrifan wacana. Secara tuntasnya, wacana ialah unit tertinggi bahasa yang melampaui ayat dan kajian tentang unit tersebut, yakni tertinggi dalam tatatingkat bahasa. Oleh sebab wacana ialah unit bahasa yang tertinggi, maka wacana dapat direalisasikan dalam pelbagai bentuk.

1.2 Konsep Runtutan

Menurut Mohd. Zaini Othman dalam Wacana, Penanda Wacana, Kohesi, Koheren (2004: 27), dalam kajian wacana tidak lengkap jika tidak dilihat daripada aspek koherensi. Istilah runtutan digunakan bagi merujuk istilah “coherence” dalam bahasa Inggerisnya yang mana istilah lain yang digunakan bagi merujuk istilah runtutan ini ialah koherensi. Soenjono Darjowidjojo dalam Tata Bahasa Baku Indonesia (1988) menyatakan bahawa koheren merujuk kepada pengaturan secara rapi gagasan, kenyataan, fakta, dan idea menjadi suatu untaian yang logik sehingga mudah difahami mesej yang terkandung di dalamnya. Koheren mengandungi unsur-unsur pertalian dan hubungan dari segi makna wacana. Dengan hal demikian, koheren lebih berfokus terhadap aspek ujaran yang menggambarkan cara kata hubung atau penanda wacana digunakan untuk menjelaskan makna.
Menurut Mohd. Rashid Md Idris dalam Monograf Bahasa Melayu Jilid 2 (2007: 67), runtutan kerap dilihat sebagai pengantara gagasan idea bermaksud bagaimana sesuatu idea atau fikiran dijalin dalam sesebuah cerita atau peristiwa untuk membentuk teks. Sesungguhnya, peristiwa atau cerita yang disampaikan secara jelasnya mempunyai makna yang mana makna(meaning) digunakan bagi menunjukkan potensi ujaran bahasa atau tanda-tanda lain untuk mewakili dan menyampaikan pengetahuan yang sebenarnya disampaikan oleh ujaran yang muncul dalam sesuatu teks. Ujaran yang banyak sudah pasti mempunyai beberapa makna, tetapi dalam keadaan normal hanya ada satu sense dalam sebuah teks.
Tuntasnya, runtutan di sini lebih dilihat sebagai kualiti kefahaman terhadap sesuatu teks secara logik. Sesebuah gagasan sama ada dalam bentuk lisan atau tulisan mestilah memaparkan wacana yang utuh. Keutuhan wacana yang tinggi ini menggambarkan tanggapan terhadap idea yang dikemukakan oleh penulis itu dapat difahami dengan tepat oleh pembaca. Oleh itu, sesebuah wacana yang utuh itu memperlihatkan koheren yang baik.

2.0 LATAR BELAKANG KAJIAN

Kajian ini akan menerapkan kerangka analisis wacana berkaitan dengan ciri runtutan melalui Model F. J. D’ Angelo berdasarkan kepada video “Ucapan Khas Hari Guru 2015 oleh YAB. Timbalan Perdana Menteri 2015”. Oleh itu, pemerhatian akan dilakukan terhadap fungsi bahasa dan dimensi makna yang wujud dalam sesebuah wacana iaitu hubungan dan tekstual. Fungsi hubungan merujuk kepada cara hubungan sosial antara subjek dilakukan dan dikendalikan, manakala fungsi tekstual merujuk kepada maklumat linguistik dan situasi sosial di luar teks.
Umumnya, analisis tekstual ialah pemerihalan (description) tentang teks, manakala analisis praktis sosial melibatkan penjelasan (explanation) hubungan antara proses wacana dan proses sosial. Secara ringkas, aspek pemerihalan bertujuan menjawab soalan ‘apa’ tentang wacana yang melihat wacana dari aspek bentuk dan struktur binaan teks. Aspek penjelasan pula bertujuan menjawab soalan ‘mengapa’. Pada aras ini hubung kait antara teks dengan masyarakat pengguna teks berkenaan akan ditafsir kerana pelbagai faktor yang menyebabkan sesuatu wacana wujud dan digunakan oleh masyarakat. Sehubungan itu, hubungan faktor-faktor ini dilihat sebagai praktis sosial. (Idris Aman, 2006: 74; Azhar Md Sabil, 2012:66-67). Aspek berkaitan praktis sosial ini secara jelasnya boleh dilihat pada aspek justifikasi sesuatu analisis wacana tuntasnya. Oleh itu, dapat dikatakan bahawa kajian ini tidak terikat kepada konteks pemikiran semata-mata tetapi saling berhubung dengan konteks yang melatarinya.

3.0 OBJEKTIF KAJIAN

Objektif kajian ini dijalankan adalah seperti berikut:
1.      Mengenal pasti ciri runtutan yang terdapat dalam teks ucapan.
2.      Menganalisis ciri runtutan berdasarkan Ucapan Khas Hari Guru 2015 oleh YAB. Timbalan Perdana Menteri.

4.0 PERSOALAN KAJIAN

Kajian ini dilakukan bertujuan mendapatkan jawapan bagi beberapa soalan seperti berikut:
1.      Apakah ciri runtutan yang terdapat dalam teks ucapan?
3.      Apakah ciri runtutan berdasarkan Ucapan Khas Hari Guru 2015 oleh YAB. Timbalan Perdana Menteri?


5.0 BATASAN KAJIAN

Tumpuan kajian ini hanya pada salah satu aspek komponen tekstual, iaitu ciri runtutan berdasarkan Model F. J. D’ Angelo. Bahan yang digunakan dalam kajian ini adalah berupa bahan bertulis yang telah ditranskripsikan berdasarkan video “Ucapan Khas Hari Guru 2015 oleh YAB. Timbalan Perdana Menteri”. Sebanyak 100 ayat yang terpilih dalam video “Ucapan Khas Hari Guru 2015 oleh YAB. Timbalan Perdana Menteri” ini akan dianalisis, iaitu bermula pada minit ke 02:27 hingga minit ke 28:09.

6.0 METODOLOGI KAJIAN

Dalam kajian ini, kaedah kepustakaan digunakan dengan cara merujuk buku rujukan di perpustakaan bagi mengumpulkan sebanyak mungkin maklumat-maklumat tertentu sebagai maklumat tambahan untuk dijadikan perbincangan dan bahan untuk dianalisis yang berkaitan dengan kajian ini, iaitu analisis ciri runtutan F.J.D’ Angelo berdasarkan video “Ucapan Khas Hari Guru 2015 oleh Y.A.B Timbalan Perdana Menteri”. Menurut Wan Abdul Kadir (2003:4), kaedah kepustakaan ialah penyelidikan yang dijalankan bagi merujuk bahan-bahan yang telah dilakukan oleh orang lain seperti bahan bertulis dan lain-lain.
Bahan-bahan ini penting kerana menjadi data sekunder bagi kajian ini. Selain itu, bahan-bahan yang dirujuk tersebut banyak membantu pengkaji dalam mendapatkan gambaran sebenar tentang kajian yang dilakukan dan perkara ini secara tidak langsung memudahkan proses pengkajian dijalankan. Di samping itu, pengkaji juga memanfaatkan sumber rujukan atau bahan-bahan yang dimuat naik di internet sebagai kaedah atau rujukan tambahan kepada kajian ini. Namun begitu, pengkaji tidak menggunakan seratus peratus rujukan daripada internet dengan semudahnya tanpa mengesahkan sumber tersebut terlebih dahulu.
Dalam kajian ini akan mengetengahkan Model F. J. D’ Angelo sebagai dasar analisis. Dengan mengemukakan Model F. J. D’ Angelo ini, analisis kajian akan dikemukakan dalam bentuk kuantitatif dan kualitatif. Kajian analisis secara kuantitatif khususnya akan melibatkan video “Ucapan Khas Hari Guru 2015 oleh YAB. Timbalan Perdana Menteri” yang telah ditranskripsikan pengucapannya ke dalam bentuk teks. Kajian ini memilih unsur runtutan sebagai bahan kajian. Sebanyak 100 ayat diperturunkan bagi mengkaji unsur runtutan. Kaedah kualitatif pula melibatkan huraian secara khusus mengenai ayat-ayat yang terlibat dengan runtutan.
Kajian ini secara jelasnya akan melihat beberapa ciri runtutan melalui model F.J Angelo seperti aditif, rentetan, kata ganti diri, pengulangan, sinonim, keseluruhan dan bahagian, kelas dan anggota, penekanan, komparisasi, pertentangan, hasil, contoh, kesejajaran paralel, lokasi dan waktu [Mohd Rashid Md Idris et. al. dalam Analisis Wacana (2012: 55)].

7.0 DAPATAN KAJIAN

Seperti yang telah dijelaskan, terdapat 14 ciri runtutan berdasarkan kepada model yang dikaji, iaitu model F. J. D’ Angelo. Dapatan kajian ini terbahagi kepada 2 bahagian, iaitu analisis kuantitatif dan analisis kualitatif. Berikut merupakan butirannya:

7.1 Analisis kualitatif

1. Kesejajaran/ paralel
Kesejajaran bermaksud sesuatu gagasan atau idea yg dinyatakan dalam bentuk Kata Nama (gaya nominal) hendaklah diikuti oleh gagasan lain (yg sama fungsinya – spt objek, subjek dsb) dalam bentuk Kata Nama juga. Dengan ini dapat menimbulkan ayat yang berkesan.
Terdapat penggunaan kesejajaran dalam ucapan TPM sempena hari guru 2015 kali ini. Dalam A10 terdapat kesejajaran ayat yang menggunakan kata nama dan diikuti oleh gagasan yang lainnya. Sebagai contohnya seperti ayat di bawah :


A.10
Dan bagi saya espek akhlak, budi pekerti, integriti, amanah dan nilai-nilai murni adalah komponen yang amat penting dalam membena negara bangsa dan mencapai kemajuan ikonomi yang lestari.
A.28
Tugas pendidik murid supaya berakhlak mulia dan berdisiplin ini tidak hanya terletak pada bahu guru pendidikan moral, guru pendidikan Islam ataupun guru disiplin, tetapi jugak pada semua guru dan jika kita dapat menjadikan sekolah ini sebagai medan asuhan akhlak dan sahsiah murid yang sempurna, saya yakin hasrat kita untuk melahirkan insan yang berilmu dan berakhlak mulia akan menjadi suatu kenyataan.
A.31
Dan dalam sebuah negara yang majmuk seperti Malaysia ini, pendidikan akhlak dan jugak Pendidikan Moral mestilah menekankan prinsip menghormati perbezaan, meraikan kepelbagaian dan memupuk hubungan yang baik antara masyarakat pelbagai kaum dan agama di negara ini.
A.39
Dalam Gelombang Pertama anjakan yang keempat Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013/2025, Institusi Pendidikan Guru kini melaksanakan satu dasar pengambilan yang lebih ketat iaitu sebanyak 30 peratus pengambilan baru adalah terdiri daripada pelajar-pelajar yang cemerlang yang mendapat sekurang-kurangnya 5A dalam SPM.
A.49
Transformasi sistem pendidikan negara kita menerusi PPPM 2013 dan 2025 yang memberi penekanan khusus terhadap espirasi akal dan budi kini dinilai melalui transformasi besar-besaran dalam sistem apa yang dinamakan Pentaksiran Berasaskan Sekolah ataupun PBS sebagai teras pembangunan murid secara holistik dan PBS ini bukan sahaja mentaksir kebijaksanaan akal fikiran semata-mata malah merangkumi kecerdasan imosi, kecerdasan fizikal dan nilai dan budi pekerti yang terkandung dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
A.75
Dengan kerjasama erat daripada para ibu bapak, mereka telah bekerjasama, telah pun melayakkan mereka ini menerima Anugerah Sekolah Cemerlang NKRA (New Deals) dan jugak Anugerah Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) Cemerlang peringkat Kebangsaan 2012/2013.
A.76
Dan saya jugak ingin merakamkan ucapan setinggi-tinggi tahniah kepada warga SMK Cheras dan jugak SMK Aminuddin Baki, Kuala Lumpur yang telah pun jugak mengharumkan nama Malaysia dalam Best Muzik Performance sempena Festival Kesenian Antarabangsa yang berlangsung di Turki pada penghujung April yang lalu kejayaan ini tentu bertitik tolak daripada usaha para guru yang gigih melatih anak-anak murid mereka untuk menyertai pertandingan ini.
A.95
Dan peningkatan ilmu di kalangan Pegawai-pegawai Perkhidmatan Pendidikan (PPP) di peringkat lanjutan ini akan menjadi pemaju kepada perkhidmatan pengajaran dan pembelajaran yang lebih berkualiti dan lebih efisien lagi.



2. Lokasi, tempat dan waktu

Penggunaan lokasi, tempat dan waktu turut dilakukan bagi menguatkan sesuatu hujah. Runtutan kala dan lokasi penting untuk menghasilkan kekoherensifan wacana. Penggunaan lokasi/tempat dan waktu juga digunakan dalam ucapan ini. Beliau telah menyatakan tempat/masa mengikut kesesuaian dalam ayat tersebut. Penggunaan runtutan lokasi/tempat dapat dilihat dalam A28. Pelbagai penggunaan lokasi/tempat dan waktu digunakan dalam ucapan beliau pada majlis rasmi tersebut. Penggunaan dalam ayat tersebut dapat dilihat dalam ayat A53, A55, A62, A65, A69, A76, A93. Sebagai contohnya, adalah di bawah :

A.28
Tugas pendidik murid supaya berakhlak mulia dan berdisiplin ini tidak hanya terletak pada bahu guru pendidikan moral, guru pendidikan Islam ataupun guru disiplin, tetapi jugak pada semua guru dan jika kita dapat menjadikan sekolah ini sebagai medan asuhan akhlak dan sahsiah murid yang sempurna, saya yakin hasrat kita untuk melahirkan insan yang berilmu dan berakhlak mulia akan menjadi suatu kenyataan.
A.53
Peranan guru sebagai pembena ilmu terbukti melalui kejayaan murid kita dalam peperiksaan awam seperti SPM dan STPM yang diumumkan pada bulan Mac yang lalu.
A.55
Cumulative Grade Point Average ataupun CGPA jugak telah meningkat daripada 2.57 pada tahun 2013 kepada 2.62 tahun lalu.
A.62
Saya berasa amat bangga apabila Cikgu Anuar Mansor, Cikgu Anuar Mansor ini daripada guru Pendidikan Khas Sekolah Menengah Kebangsaan Temerloh, Pahang bukan Kedah.
A.65
Saya jugak merasa amat bangga dengan kejayaan Sekolah Kebangsaan Muzaffar Syah, Kota Tinggi, Johor.
A.69
Pada tahun 2013 dengan GPS meningkat daripada 2.26 kepada 2.08 dalam kalangan sekolah rendah di Malaysia kita ini.
A.76
Dan saya jugak ingin merakamkan ucapan setinggi-tinggi tahniah kepada warga SMK Cheras dan jugak SMK Aminuddin Baki, Kuala Lumpur yang telah pun jugak mengharumkan nama Malaysia dalam Best Muzik Performance sempena Festival Kesenian Antarabangsa yang berlangsung di Turki pada penghujung April yang lalu kejayaan ini tentu bertitik tolak daripada usaha para guru yang gigih melatih anak-anak murid mereka untuk menyertai pertandingan ini.
A.93
Keduanya, kerajaan jugak telah bersetuju untuk menyeragamkan had umur pegawai awam bagi mengikuti Ijazah Sarjana dan Sarjana Ijazah Sarjana Doktor Falsafah ataupun Ph.D iaitu dari 43 tahun untuk Izajah Sarjana kepada 45 tahun seperti had umur bagi Ijazah Sarjana Doktor Falsafah ataupun Ph.D di bawah Hadiah Latihan Persekutuan.


3. Penambahan/ adisi

Unsur penambahan digunakan dalam ucapan kerana TPM menyesuaikan dengan keadaan untuk menyampaikan mesej kepada semua yang hadir dalam dewan tersebut. Unsur penambahan juga dapat dilihat dalam ucapannya. Unsur penambahan dalam ayat A2, A22, A33, A66 dan A75.
         Unsur penambahan dari segi penggunaan kata seperti penambahan huruf ‘k’, kata sapaan dan kata tambahan seperti insyaAllah. Sebagai contoh boleh dilihat di bawah :

A.2
Bagi saya, sambutan Hari Guru adalah tanda pengiktirafan tertinggi negara terhadap peranan dan jugak sumbangan para guru mendidik anak bangsa.
A.22
Sedara dan sedari yang saya hormati sekalian.
A.33
InsyaAllah.
A.66
Haa ini Johor.
A.75
Dengan kerjasama erat daripada para ibu bapak, mereka telah bekerjasama, telah pun melayakkan mereka ini menerima Anugerah Sekolah Cemerlang NKRA (New Deals) dan jugak Anugerah Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) Cemerlang peringkat Kebangsaan 2012/2013.


4. Seri/ rentetan

Alat penghubung rentetan turut ada di dalam ayat ini. Rentetan merupakan penghubung bagi peristiwa berurutan atau pekerjaan yang dilakukan secara berperingkat-peringkat. Terdapat penghubung rentetan dalam perenggan di atas seperti perkataan pertama, kedua, selepas itu dan lain-lain digunakan untuk memberi kefahaman yang lebih lagi kepada penerima mengenai cara memasak ayam gulai.
Rentetan penting dalam membina kelogikan makna dalam diri pembaca mahupun pendengar. Kelogikan makna ini memerlukan penggunanya menggunakan bahasa dengan betul serta menepati kesesuaian teks atau pesanan yang ingin disampaikan. Seterusnya, akan membina kefahaman pembaca terhadap teks. Namun begitu, rentetan yang terdapat dalam ucapan beliau hanya satu, iaitu pada A36. Unsur rentetan digunakan untuk menyambung penyusunan topik. Dapat dilihat seperti ayat dibawah :

A.36
Dan oleh itu, Kementerian Pendidikan Malaysia melalui Program Pembangunan Profesionalisme Berterusan (PBB) menyediakan platform yang sesuai untuk guru meningkatkan tahap profesionalisme dalam kerjaya di samping memantapkan imej kendiri.

5. Pronomina
Pronomina adalah kata ganti benda. Pronomina ada empat iaitu pronomina persona (kata ganti diri), pronomina demonstrative (kata ganti penunjuk), pronomina interogatif (kata ganti tanya), dan pronomina tak tentu. Terdapat banyak pronomina yang terdapat dalam ucapannya, berikut merupakan contohnya:

A.1
Syukur Alhamdulillah ke hadrat Allah S.W.T. kerana dengan limpah kurnia dan rahmat-Nya kita dapat berhimpun pada hari ini sempena Perayaan Hari Guru Peringkat Kebangsaan tahun 2015.
A.3
Dan sempena hari yang amat bermakna ini, saya dan seluruh barisan pimpinan Kementerian Pendidikan Malaysia dengan rendah hati merakamkan ucapan segunung kasih dan setulus penghargaan kepada semua guru di seluruh pelosok tanah air di atas segala jasa, bakti dan sumbangan anda semua kepada pendidikan anak bangsa kita.
A.6
Yang bermaksud: “sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan akhlaq yang mulia”.
A.28
Tugas pendidik murid supaya berakhlak mulia dan berdisiplin ini tidak hanya terletak pada bahu guru pendidikan moral, guru pendidikan Islam ataupun guru disiplin, tetapi jugak pada semua guru dan jika kita dapat menjadikan sekolah ini sebagai medan asuhan akhlak dan sahsiah murid yang sempurna, saya yakin hasrat kita untuk melahirkan insan yang berilmu dan berakhlak mulia akan menjadi suatu kenyataan.
A.32
Dan saya percaya, jika prinsip ini dapat digarap dengan baik dan diterapkan dalam jiwa setiap murid, setiap murid tanpa mengira kaum dan agama, maka kita akan dapat mengekalkan keamanan dan keharmonian kaum yang kita kecapi selama ini.
A.43
Dan untuk itu, Kurikulum Standard Sekolah Rendah ataupun KSSR yang bermula pada tahun 2011 dan disambut dengan Kerikulum Standard Sekolah Menengah ataupun KSSM pada tahun 2017 perlu dibentuk selari dengan aliran pembangunan dan kemajuan teknologi supaya ia releven dengan persekitaran semasa serta menekankan penggunaan “Higher Order Thinking and Creative Skill” (Hotacs).

6. Kontras/ pertentangan
Menurut Mohd Rashid Md Idris dan rakan-rakan dalam buku Analisis Wacana Berdasarkan Teks Komsas Terpilih, pertentangan digunakan untuk menambahkan lagi kesan koheren dalam sesuatu teks (2012:50). Dalam pertentangan, sesuatu hal itu berlaku dan bertentangan dengan sesuatu keadaan tersebut. Dalam pertentangan terdapat beberapa kata hubung yang menjadi tanda ia sebagai pertentangan. Kata hubung tersebut ialah tetapi, sebaliknya, namun dan sebaginya. Nama lain bagi pertentangan ialah kontras. Berikut merupakan contoh ayat pertentangan yang terdapat dalam teks:

A.9
Modal insan yang ingin kita bangunkan tidak seharusnya dilengkapkan dengan ilmu pengetahuan dan kemahiran semata-mata, tetapi jugak mesti diperkukuhkan dengan akhlak yang terpuji dan nilai-nilai yang murni.


A.28
Tugas pendidik murid supaya berakhlak mulia dan berdisiplin itu tidak hanya terletak pada bahu guru Pendidikan Moral, guru Pendidikan Islam ataupun guru disiplin, tetapi jugak pada semua guru dan jika kita dapat menjadikan sekolah ini sebagai medan asuhan akhlak dan sahsiah murid yang sempurna, saya yakin hasrat kita untuk melahirkan insan yang berilmu dan berakhlak mulia akan menjadi suatu kenyataan.

Di dalam ayat di atas terdapat unsur pertentangan dalam aspek tugasan. Dalam ayat tersebut menyatakan bahawa tugas mendidik tingkah laku pelajar tidak hanya terletak pada bahu guru yang mengajar Pendidikan Moral, Pendidikan Islam dan guru disiplin sahaja tetapi perlu digalas oleh semua guru di sekolah. Hal ini bermakna guru lain seperti guru Bahasa Melayu, guru Matematik, guru Pendidikan Jasmani dan guru Sejarah memainkan peranan sama seperti guru Pendidikan Moral, guru Pendidikan Islam dan guru disiplin.
            Terdapat lagi satu contoh ayat yang menyatakan mengenai pertentangan ini. Sebelum ini pengkaji mendapati bahawa aspek pertentangan mempunyai kata hubung seperti namun, tetapi dan sebaliknya menjadi penanda akan kewujudan pertentangan. Berbeza dengan contoh ayat yang berikut:

A.63
Diumumkan sebagai penerima Anugerah Tokoh Pekerja Negara 2015, kumpulan OKU pulak tu.


Ayat di atas menyatakan bahawa, anugerah diberikan kepada guru yang mengajar Pendidikan Khas. Sebagai guru biasa, sudah tentu kita tahu bahawa sukar untuk menjadi guru Pendidikan Khas melainkan kita mempunyai jiwa yang cekal dan kuat. Namun begitu untuk anugerah ini tidak mustahil untuk Cikgu Anuar Mansor mendapatnya kerana komitmen dan tanggungjawab beliau dalam melaksanakan amanah yang diberikan.

7. Komparasi/ perbandingan
Perbandingan atau komparasi berfungsi untuk membandingkan dua benda atau lebih. Menurut Asmah Haji Omar dalam Nahu Kemas Kini, sistem perbandingan melibatkan kata adjektif dan dengan itu boleh dianggap sebagai ciri sistem berkenaan (2009:115). Antara frasa adjektif yang mendukung fungsi perbandingan ialah tidak, kurang, agak, paling, sangat, sungguh, maha dan sebagainya. Dalam teks ucapan ini, daripada 100 ayat yang pertama, terdapat lebih kurang enam ayat perbandingan. Berikut merupakan ayat-ayatnya:


A.55
Cumulative Grade Point Average ataupun CGPA jugak telah meningkat daripada 2.57 pada tahun 2013 kepada 2.62 pada tahun lalu.

A.57
Dan dari sudut pencapaian murid luar bandar jugak, saya jugak merasa amat bangga dengan usaha guru-guru kita yang telah pun berjaya merapatkan jurang sebanyak 11 peratus antara bandar dan luar bandar.

A.59
Gred Purata Sekolah di Sabah jugak telah meningkat sebanyak 0.12 mata dengan program intervernsi  yang telah pun dilaksanakan, manakala sekolah yang berada dalam band 6 dan 7, band 6 dan 7 ini telah pun berkurangan kepada 1.39 peratus tahun lalu iaitu berbanding sebanyak 1.73 peratus tahun sebelumnya.

A.67
Yang melonjak daripada kedudukan dulu 4568 kedudukan tahun 2012 naik kepada kedudukan 1511.

A.69
Pada tahun 2013 dengan GPS meningkat daripada 2.26 kepada 2.08 dalam kalangan sekolah rendah di Malaysia kita ini.

A.93
Keduanya, kerajaan jugak telah bersetuju untuk menyeragamkan had umur pegawai awam bagi mengikuti Ijazah Sarjana dan Ijazah Sarjana Doktor Falsafah ataupun Ph.D iaitu dari 43 tahun untuk Ijazah Sarjana kepada 45 tahun seperti had umur bagi Ijazah Sarjana Doktor Falsafah ataupun Ph.D di bawah Hadiah Latihan Persekutuan.



Dalam kesemua ayat perbandingan di atas, penulis mendapati kebanyakan frasa adjektif yang digunakan menggunakan tingkat kelebihan. Tingkat ini diwujudkan oleh frasa lebih-adjektif-dari/daripada dan berada setingkat di atas tingkat neutral.

8. Simpulan/ hasil
Hasil dalam ayat bermakna sesuatu tindakan dan kesan daripada tindakan tersebut. Dalam teks ini terdapat lebih kurang tujuh ayat hasil. Kata hubung yang digunakan pula kebanyakannya kata penghubung tak setara. Menurut Asmah Haji Omar dalam Nahu Kemas Kini, kata hubung tak setara merupakan kata penghubung yang menghubungkan sekurang-kurangnya dua klausa tak setara (2009:163). Berikut merupakan contoh ayatnya:

A.13
Dalam perniagaan contohnya, seseorang peniaga yang jujur dan amanah akan mendapat kepercayaan pelanggan mereka untuk terus membeli barangan ataupun melanggan perkhidmatan yang ditawarkan.
Tindakan         : seseorang peniaga yang jujur dan amanah
Hasil                : mendapat kepercayaan pelanggan mereka untuk terus membeli barangan ataupun melanggan perkhidmatan yang ditawarkan

A.14
Jika peniaga itu tidak amanah dengan melakukan penipuan ataupun manipulasi untuk mengaut keuntungan yang berlebihan, maka sudah pasti pelanggan tidak lagi mempercayainya dan perniagaannya jugak akan mengalami kerugian.
Tindakan         : Jika peniaga itu tidak amanah dengan melakukan penipuan ataupun manipulasi untuk mengaut keuntungan yang berlebihan,
Hasil                : sudah pasti pelanggan tidak lagi mempercayainya dan perniagaannya jugak akan mengalami kerugian.

A.21
Jika pecah amanah, salah guna kuasa dan salah urus berlaku dalam skala yang lebih besar lagi, maka industri yang berkenaan mungkin akan lumpuh dan ekonomi negara kita juga akan terjejas.
Tindakan         : Jika pecah amanah, salah guna kuasa dan salah urus berlaku dalam skala yang lebih besar
Hasil                : industri yang berkenaan mungkin akan lumpuh dan ekonomi negara kita juga akan terjejas.


A.31
Dan saya percaya, jika prinsip ini dapat digarap dengan baik dan diterapkan dalam jiwa setiap murid, setiap murid tanpa mengira kaum dan agama, maka kita akan dapat mengekalkan keamanan dan keharmonian kaum yang kita kecapi selama ini.
Tindakan         : jika prinsip ini dapat digarap dengan baik dan diterapkan dalam jiwa setiap murid, setiap murid tanpa mengira kaum dan agama
Hasil                : kita akan dapat mengekalkan keamanan dan keharmonian kaum yang kita kecapi selama ini


A.53
Peranan guru sebagai pembena ilmu terbukti melalui kejayaan murid kita dalam peperiksaan awam seperti SPM dan STPM yang diumumkan pada bulan Mac yang lalu.
Tindakan         : Peranan guru sebagai pembena ilmu
Hasil                : kejayaan murid kita dalam peperiksaan awam seperti SPM dan STPM yang diumumkan pada bulan Mac yang lalu

A.75
Dengan kerjasama erat daripada para ibu bapak, mereka telah bekerjasama, telah pun melayakkan mereka ini menerima Anugerah Sekolah Cemerlang NKRA (New Deals) dan jugak Anugerah Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) Cemerlang peringkat Kebangsaan 2012/2013.
Tindakan         : Dengan kerjasama erat daripada para ibu bapak,
Hasil                : melayakkan mereka ini menerima Anugerah Sekolah Cemerlang NKRA (New Deals) dan jugak Anugerah Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) Cemerlang peringkat Kebangsaan 2012/2013



9. Contoh/ misal
Contoh atau misal merupakan rujukan bagi menyokong sesebuah fakta. Dalam teks ini terdapat lebih kurang lapan ayat yang mendukung contoh atau missal. Berikut merupakan ayatnya :

A.10
Dan bagi saya espek akhlak, budi pekerti, integriti, amanah dan nilai-nilai murni adalah komponen yang amat penting dalam membena negara bangsa dan mencapai kemajuan ikonomi yang lestari.

A.11
Tanpa kita sedari, sifat jujur, amanah dan integriti ini sebenarnya merupakan nilai yang intrinsik.

A.16
Kalau industri pembuatan, makanan, pengangkutan, perbankan, kewangan dan lain-lain lagi.

A.19
Dan semua ini menuntut pemain industri untuk bersifat amanah, bersifat jujur, berintegriti dengan tidak sekali-kali mengkompromi kualiti barangan ataupun keselamatan pengguna semata-mata untuk mengaut keuntungan.

A.27
Hal ini boleh direalisasikan sekiranya guru-guru sentiasa menerapkan nilai-nilai murni seperti sifat amanah, jujur, telus dan budi pekerti yang mulia dalam proses pengajaran dan pembelajaran serta aktiviti-aktiviti lain seperti kesukanan dan jugak kokurikulum.

A.31
Dan dalam sebuah negara yang majmuk seperti Malaysia ini, pendidikan akhlak dan jugak Pendidikan Moral mestilah menekankan prinsip menghormati perbezaan, meraikan kepelbagaian dan memupuk hubungan yang baik antara masyarakat pelbagai kaum dan agama di negara ini.

A.37
Seorang guru yang profesionalisme adalah guru yang berilmu, yang mempunyai kemahiran dan ketrampilan dalam proses pengajaran dan pembelajaran serta memiliki sahsiah yang boleh menjadi contoh dan teladan kepada murid-muridnya.

A.49
Transformasi sistem pendidikan negara kita menerusi PPPM 2013 dan 2025 yang memberi penekanan khusus terhadap espirasi akal dan budi kini dinilai melalui transformasi besar-besaran dalam sistem apa yang dinamakan Pentaksiran Berasaskan Sekolah ataupun PBS sebagai teras pembangunan murid secara holistik dan PBS ini bukan sahaja mentaksir kebijaksanaan akal fikiran semata-mata malah merangkumi kecerdasan emosi, kecerdasan fizikal, dan nilai dan budi pekerti yang terkandung dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan.

10. Pengulangan
Pengulangan dilakukan dengan mengulang sesuatu perkataan tertentu dengan sebanyak beberapa kali. Hal ini demikian kerana, selalunya untuk menunjukkan peri pentingnya sesuatu maklumat yang ingin disampaikan sehingga diberikan penegasan melalui pengulangan ayat atau sesuatu perkataan yang sama. Kebiasaannya, perkataan yang diulang-ulang dalam satu ayat ini merupakan isi atau unsur yang ditekankan agar lawan komunikasi atau audiens akan dapat mengingati perkara tersebut. Berikut merupakan antara pengulangan yang terdapat dalam teks yang dikaji:

A26
Dan oleh itu, sudah sampai masanya kita meletakkan pendidikan moral ataupun pendidikan akhlak ini ke arah melahirkan apa yang kita sebutkan sebagai insan yang beramanah, insan yang berintegriti dan jugak insan yang bertanggungjawab sebagai urusan utama ataupun core business pendidikan di negara kita.
A28
Tugas pendidik murid supaya berakhlak mulia dan berdisiplin ini tidak hanya terletak pada bahu guru pendidikan moral, guru pendidikan Islam ataupun guru disiplin, tetapi jugak pada semua guru dan jika kita dapat menjadikan sekolah ini sebagai medan asuhan akhlak dan sahsiah murid yang sempurna, saya yakin hasrat kita untuk melahirkan insan yang berilmu dan berakhlak mulia akan menjadi suatu kenyataan.
A37
Seorang guru yang profesionalisme adalah guru yang berilmu, yang mempunyai kemahiran, dan keterampilan dalam proses pengajaran dan pembelajaran serta memiliki sahsiah yang boleh menjadi contoh dan teladan kepada murid-muridnya.


11. Sinonim
Sinonim merupakan penggunaan kata yang membawa maksud yang sama atau seerti. Tujuan penulis atau penutur menggunakan kata yang sinonim dalam satu ayat adalah untuk mempelbagaikan atau mevariasikan ayat bagi menambah keindahan ayat tersebut. Kebiasaannya, karya sastera yang akan menggunakan kata sinonim bagi menambahkan “nilai” pada karya yang dihasilkannya. Berikut merupakan butiran lanjut mengenai unsur sinonim yang terdapat pada teks yang dikaji:

Ayat
Contoh ayat
A3
Dan sempena hari yang amat bermakna ini, saya dan seluruh barisan pimpinan Kementerian Pendidikan Malaysia dengan rendah hati merakamkan ucapan segunung kasih dan setulus penghargaan kepada semua guru di seluruh pelosok tanah air di atas segala jasa, bakti dan sumbangan anda semua kepada pendidikan anak bangsa kita.
A28
Tugas pendidik murid supaya berakhlak mulia dan berdisiplin ini tidak hanya terletak pada bahu guru pendidikan moral, guru pendidikan Islam ataupun guru disiplin, tetapi jugak pada semua guru dan jika kita dapat menjadikan sekolah ini sebagai medan asuhan akhlak dan sahsiah murid yang sempurna, saya yakin hasrat kita untuk melahirkan insan yang berilmu dan berakhlak mulia akan menjadi suatu kenyataan.

12. Keseluruhan atau bahagian
Ciri runtutan yang seterusnya ialah keseluruhan atau dikenali juga sebagai bahagian yang membawa maksud penyusunan yang dimulai dengan bahagian yang lebih besar kepada bahagian yang lebih kecil. Selain itu, ciri ini juga dapat dilihat daripada segi umum kepada bahagian yang lebih khusus.

Ayat

A16
Kalau industri pembuatan, makanan, pengangkutan, perbankan, kewangan dan lain-lain lagi.
A37
Seorang guru yang profesionalisme adalah guru yang berilmu, yang mempunyai kemahiran, dan keterampilan dalam proses pengajaran dan pembelajaran serta memiliki sahsiah yang boleh menjadi contoh dan teladan kepada murid-muridnya.

13. Penekanan
Ciri runtutan penekanan digunakan dalam ayat atau percakapan bagi menunjukkan terdapatnya unsur penegasan di situ. Kebiasaanya, orang yang berkomunikasi akan menggunakan unsur penegasan untuk menyatakan betapa pentingnya maklumat atau isi yang disampaikan olehnya. Selain itu, unsur penegasan juga dimasukkan untuk mengelakkan daripada lawan bercakap dalam sesuatu komunikasi hilang fokus dan seterusnya input yang disampaikan menjadi tidak sempurna.

Ayat
Contoh ayat
A8
Dan lebih-lebih lagi dalam keghairahan kita mengejar kemajuan material, espek akhlak dan nilai murni mesti diberikan perhatian yang utama oleh sistem pendidikan kita.
A9
Modal insan yang ingin kita bangunkan tidak seharusnya dilengkapkan dengan ilmu pengetahuan dan kemahiran semata-mata, tetapi jugak mesti diperkukuhkan dengan akhlak yang terpuji dan nilai-nilai yang murni.

7.2 Analisis kuantitatif
Analisis kuantitatif ini berdasarkan bilangan ayat yang mengandungi unsur tautan mengikut kategori masing-masing. Dalam teks ini kami hanya memilih 100 ayat yang pertama sahaja untuk dianalisis.

Runtutan
Bilangan
Taburan Ayat
Jumlah (%)
Kesejajaran (R1)
8
A10, A28, A31, A39, A49, A75, A76, A95.
8
Lokasi / tempat / waktu
(R2)
8
A28, A53, A55, A62, A65, A69, A76, A93.
8
Penambahan
(R3)
5
A2, A22, A33, A66, A75.
5
Seri / rentetan
(R4)
1
A36.
1
Pronomina
(R5)
6
A1, A3, A6, A28, A32, A43.
6
Perbandingan / komparasi
(R6)
6
55, 57, 59, 67, 69, 93
6
Pertentangan / kontras 
(R7)
3
9, 28, 63
3
Simpulan / hasil
(R8)
6
13, 14, 21, 31, 53, 75
6
Contoh / missal
(R9)
8
10, 11, 16, 19, 27, 31, 37, 49,
8
Pengulangan
(R10)
6
26, 28, 37, 49, 59, 62
6
Sinonim
(R11)
2
3, 28
2
Keseluruhan
(R12)
2
16, 37
2
Penekanan
(R13)
13
8, 9, 11, 14, 23, 25, 29, 37, 45, 50, 60, 71, 88
13
Jumlah
74
74
74

Petunjuk:
R1       - Kesejajaran
R2       - Lokasi, tempat, waktu
R3       - Penambahan
R4       - Seri/rentetan
R5       - Pronomina
R6       - Perbandingan, komparasi
R7       - Pertentangan, kontras
R8       - Simpulan, hasil
R9       - Contoh, misal
R10     - Pengulangan
R11     - Sinonim
R12     - Keseluruhan
R13     - Penekanan

Graf bar di atas merupakan hasil daripada jadual yang diperoleh berdasarkan kepada analisis yang dilakukan. Dapat dilihat, terdapat 74 ayat yang terlibat dengan kajian yang dijalankan berdasarkan kepada model F. J. D’ Angelo. Kekerapan yang paling tinggi ialah penekanan yang mana berjumlah sebanyak 13 ayat yang terlibat daripada 100 ayat keseluruhannya. Hal ini demikian kerana, intonasi suara sangat penting apabila melibatkan komunikasi secara lisan, lebih-lebih lagi apabila melibatkan ucapan atau syarahan dan lawan kepada komunikasi tersebut pula hadir dalam jumlah yang ramai.
Selain itu, penekanan suara juga penting bagi mengelakkan audien hilang tumpuan terhadap komunikasi atau ucapan yang disampaikan. Kekerapan yang paling sedikit pula dapat dilihat pada rentetan, iaitu hanya melibatkan 1 ayat sahaja. Hal ini demikian kerana, rentetan perlu kepada pengucapan yang panjang dan saling berkait antara satu sama lain. Rentetan jenis kelas atau anggota tidak terdapat dalam teks yang dikaji.


 7.0 KESIMPULAN
Sebagai kesimpulannya, runtutan memperlihatkan susunan yang utuh bagi sesuatu idea untuk menimbulkan kesan makna dalam diri pembaca. Kesan makna ini amat diperlukan kerana akan menjadikan sesebuah idea difahami oleh pembaca sehingga wujudnya kesan kelogikan makna. Sesuatu karya tanpa runtutan akan menjejaskan kefahaman pembaca. Video “Ucapan Khas Hari Guru 2015 oleh Y.A.B Timbalan Perdana Menteri” yang telah ditranskripsikan ke dalam bentuk penulisan teks ini turut menunjukkan hal yang sama, mudah difahami kerana wujudnya runtutan. Sebanyak 74 peratus penggunaan runtutan dalam analisis kajian ini. Keseluruhan kajian ini didasarkan pada tiga belas ciri runtutan yang dianalisis dengan berdasarkan Model Model F. J. D’ Angelo. Hal ini jelas menunjukkan kepentingan runtutan dalam pembinaan sesebuah wacana tuntasnya.

No comments:

Post a Comment